Sunday, Bloody Sunday.

Idag är en bra dag! Första advent, jag tog mitt andra venprov i världshistorien och jag lyckades! Det kom blod, det kom blod, det kom bloooood!
Så jäkla skönt att bara släppa den nervositeten. Nu kan man vara lite stolt och kaxig och känna att man faktiskt kan det. Nu ska jag bara se till att jag har några brachypatienter nästa vecka, för då ska jag faktiskt fixa PVK! Måste ju ha hunnit gjort det under dom här veckorna. Jag ska, jag ska, jag ska klara det!
Idag känns äntligen som en bra dag. Tror jag. Fast paranoid som jag är tror jag ju bara att folk vill lura mig.
Anette tyckte jag var duktig och sa att jag kommer bli en BRA sjuksköterska. Jag är dock misstänksam. Hon vill nog bara vara snäll. hon ser att jag är sådär superkänslig och vet att jag kommer gå hem och lägga mig i fosterställning och gråta om hon inte säger jättejättejättesnälla saker. Så himla trasig tjej.
Inget självförtroende whatsoever.
Och nästa vecka blir det egna patienter. På ett sätt känns det bra, på ett sätt är jag så jävla nervös. Men då kan man sitta ner i lugn och ro och läsa på. Ingen som bara snabbt kör igenom cosmic och kardex och kollar proverna och man blandar ihop 3:1, 4:2 och 8:an. Vem hade ökat i neutrofila och vem hade taskigt Hb? Då kan man ha mer koll. Det känns bra.
Eller?
Då kommer ju allt ligga på mig... Och vad ska jag göra när det inte riktigt är något med dom? Tänk om jag får två som klarar sig en massa själv, som knappt har några injektioner eller dropp eller blod. Som bara väntar på sina middagsmediciner. Kanske har ett venprov som ska tas från venporten på morgonen... Kanske ska plugga på lite extra om cancer och strålning och cytostatika till på tisdag. Fast jag vet ju att jag inte riktigt orkar.

Sluta noja, jävla fjant!

Det är första advent och vi har inga ljusstakar och inga stjärnor. Jag får nog ta och plocka fram julbocken, men vart ska han stå? Ingen glögg har jag. Och inga lussebullar har jag bakat. Fick för mig att jag skulle vara nyttig, så jag åkte aldrig förbi Ica heller.. Får nog bli en isig promenad med lussebulle som mål. Eller bara åka hem till lotta och spela spel och dricka te och köpa dit nåt på vägen. Där har vi en bra idé.
Måste bara plugga lite först..
Hata teori när man har prakitk! Låt mig jobba ifred!

Väl mött

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0