StandUp

Idag i UNT var det en bild på två pojkar, som med mina ögonmått mätt kunnat vara allt mellan 16 och 23 (men antagligen var över 18), och dessa två pågar påstod att de inte brydde sig om valet och att de inte tänkte gå och rösta.
Vad är detta?
Ett hån mot länder där du absolut inte får rösta! Ett hån mot folk i länder där du aldrig någonsinn vågar yttra minsta lilla personliga åsikt, i form av kritik mot styrande person, med rädsla för att bli avlyssnad, kidnappad, torterad och jag vet inte vad. Skäms på er pojkar!
I Sverige är det löjligt lätt att rösta, att göra sin röst hörd, att visa sin åsikt, att protestera mot något man tycker är gaalet. I USA, till exempel, måste man registrera sig veckor innan valet. Någon kontrollerar att du inte råkar vara född samma dag som en kille i en annan stat som fick en p-bot för 25 år sedan. Sen kanske du får rösta. Då är dock valdagen på en tisdag, så du måste ta ledigt från jobbet eftersom det endast är denna dag du kan rösta.  Om du har tur kan du alltså göra sin röst hörd, och inte råkar vara svart eller nåt. Och var för guds skull INTE arab. Glöm att du får rösta i det amerikanska valet då. peew!
Här kommer röstkortet på posten, i god tid före valet. Omöjligt att missa. Behöver inte lyfta ett finger. Reklam på tv, på radio, på spotify, på faceook. En hel hemsida med MASSOR av information om hur det går till att rösta, var du kan rösta, när du kan rösta. Stan är proppad med valstugor och folk som säger: "rösta på mig för jag är så hiiiimla bra!". (enligt mig suger den ena mer än den andra, för det ända politiker pysslar med i dessa valtider, och det gäller ALLA - båda blocken, det är att kasta skit på varandra. "hon sa så, hon är knäpp!" - "ammeh durå! du tycker ju så, mongo!"). Och för att inte tala om all jävla reklam dom envisas med att pressa ner i min  brevlåda!
Så sent som i morse höll jag på att cykla på en sosse och en moderat nedanför sjukhuset när de var så ivriga att ge mig massor av information om deras fantastiska partier.

Det var jag ville komma fram till var: Varför tar man sig inte i kragen, anstränger sig i kanske en kvart och går och röstar? Hur enkelt som helst! (Unga pojkar, starka ben och pigga ögon) Man plockar ner sitt röstkort från kylskåpet, går till närmaste vallokal (som oftast ligger runt hörnet), plockar på sig några röstkort från några intressanta partier, en vit till kommunfullmäktige, en gul till riksdagen och en blå till landstinget. Gå bakom det gröna båset. Tryck ner en lapp i varje kuvert. En färg per kuvert. Gå fram till kontrollanterna. Visa ditt leg och röstkort, och självklart  - ge dom de tre kuverten du så omsorgsfullt klistrat igen. Klart! Du har röstat och är en värdig medborgare av ett demokratiskt land.
Alla som inte tar tag i sin medborgerliga plikt och röstar borde förvisas till ett land där rösträtt inte exicterar, där deras tankar och åsikter inte värderas högre än ett par skitiga strumpor. De borde jagas med blåslampa till vallokalerna!
Att rösta är ingen rättighet, det är en skyldighet! Dessa två pojkar i UNT, jag lovar och svär att det finns massor av saker de är missnöjda med, har varit, eller kommer bli. Så varför visar man inte det genom att rösta?! Jag ska verkligen inte påstå att jag är insatt i politiken och är stensäker på att jag röstar "rätt", men det är inte det viktiga. Det viktiga är att visa att man tycker något, att man tar tag i sin demokratiska rättighet och skyldighet och röstar.

Den 19 september 2010 kommer för mig bli ett historiskt datum. Jag kommer alltid se tillbaka på den dagen som dagen när jag för första gången fick chansen att förändra. Fick chansen att göra min lilla ynkliga röst hörd, i havet av de nio miljoner andra.
Jag tänkte hela tiden att jag skulle gå och förtidsrösta. Men det ska jag inte alls det. Jag ska spatsera till min utsedda vallokal, på valdagen nu på söndag den nittonde september. Stolt som tuppen ska jag lägga ner de färgglada lapparna i kuverten och göra min röst hörd. För min röst är den viktigaste och den är lika viktig som din och din!

Väl mött!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0