Fenomen

Vad kan förgylla kvällen mer än en skräckfilm? Höstmörker, te, tända ljus och en skräckfilm.
Vad kan förstöra kvällen mer än en skräckfilm? Det är mörkt, jag är ensam hemma och jag väljer att kolla på skräckfilm.
Så jävla modig brud!
Jag gillar skräckfilm, för även om den är töntig och har dåliga effekter så har man den där olustkänslan exakt hela tiden. Man är konstant rädd, hela filmen och flera nätter efteråt. Det funkar liksom.
Jag hatar skräckfilm, för jag blir alltid så (läs: ännu mer) mörkrädd och vågar inte vara ensam på övervåningen och jag hör saker som jag är (ganska) säker på inte finns. (men man vet ju aldrig)
Så där sitter jag, ensam i soffan med en kopp te i mörkret, under en filt och kollar på min skräckfilm. Jag har hört av andra att den faktiskt inte är bra alls, men jag har läst handlingen och kommit fram till att den där ploten kan man bara inte misslyckas med. Efter typ 36 minuter vill jag bara stänga av och byta till en komedi. Den har inte blivit ett dugg läskig än, men jag har byggt upp en sån där förväntan om att jag ska skita på mig innan dessa olidliga nittio minuter har gått till ända. 48 minuter in har det är det riktigt jävla oblehagligt, men då kommer det ett regelrätt spöke vandrande genom rummet och hoppar ut genom fönstret. Och sedan ett till. Där försvinner lite av spänningen. Sex minuter senare hackar dvdn och jag spenderar en kvart med att försöka få igång filmen utan att missa åtta mycket viktiga minuter. Det funkar inte och jag ger upp. Får se klart filmen utan de där de minutrarna i mitten. Behöver man ens påpeka att all spänning, all rädsla och allt obehad bara försvann, helt spårlöst? De resterande 35 minutrarna kändes bara töntiga och tråkiga. Jag blir rastlös och vill göra annat istället. Inte ett dugg rädd. Kan öppna varenda garderobsdörr i hela lägenheten om du vill! (Så jävla modig brud!)
Så jävla besviken.
Hade förväntat mig att ligga vaken och livrädd hela natten. Inte våga öppna en enda dörr. Ligga kissnödig hela natten för att jag inte vågar röra mig. Ligga blickstilla med rädsla för att en fot, eller ens en liten tå, ska sticka utanför täcket. Eller ännu värre, utanför sängkanten.
Efter den där töntiga filmen kan vilken kroppsdel som helst få vara utan täcke, eller hänga utanför sängkanten med för den delen.
Så jävla modig brud, inte rädd för NÅTT!


Väl mött

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0