Helg.

Jag känner mig alltid konstig på begravningar. Vem gör inte det? Men jag vet liksom inte vad jag ska ha på mig, hur jag ska bete mig, vad ska jag säga, göra, stå upp, sitta, ta i hand eller krama, gråta eller inte gråta? Vem kan hålla sig? Men är det befogat att just jag sitter och lipar obehagligt mycket? Begravningar är alltid så märkliga och allt känns alltid fel. Nu kändes allt extra mycket fel. Det gör väl det när det handlar om unga människor. En person jag inte träffat på många år, som jag knappt har några specifika minnen av, men som jag ändå har vuxit upp med. Allt känns konstigt och märkligt. Och mamma, pappa och bröder får plantera in deras minnen i mina minnen. Men jag vet att de finns där någonstans. Kanske inte isolerade minnen av personen i fråga, utan mer en konstig gröt med massor av olika minnen av hela familjen som flyter ihop till minnen av en person. Men begravningar är alltid fina. Alltid. Fina och stämningsfulla och så fruktansvärt jävla sorgliga. Det är väl det som är meningen, att alla ska få gråta tills man inte längre känner någonting alls. Och jag kan inte låta bli att tänka på hur det skulle kännas om det där var något som drabbade mig och min familj. Vi står längst fram i kyrkan med varsinn blomma i handen och gråter och klämmer extra hårt om varandras händer. En halvtimme senare sitter vi med smörgåstårta i högsta hugg och skrattar åt alla tokiga gamla barndomsminnen vi har av den framlidne. Jag känner mig alltid så konstig på begravningar.

Men jag kan konstatera att Malmö är fint, även om solen skiner, gräset är grönt och vintern lyser med sin frånvaro. Jag tänker: Går det verkligen att åka skidor i morgon? I hemlighet önskar jag att det vore slutet på mars och varje dag var lika vacker och vårig som denna.
Knappa dygnet senare står jag på ett par skidor i snökaos och 15 minusgrader. Dalarna och jag är lycklig.
Och trots att mina fötter och tår har förfrusit och är kallare än någonsin förut är jag så jävla nöjd. Har jag någonsin sagt att jag älskar snön, skogen och längdskidor? Att jag är som lyckligast när jag är ensam med snön och mina skidor? Att jag aldrig vill sluta åka? Varenda muskel i kroppen är halvdöd och jag har kramp i vaderna. Kan knappast ta på mig ett par skor som inte är minst tre storlekar för stora, då skor av mindre storlek riskerar trycka sönder mina ömma tår. Kan inte gå normalt. Bara haltar och vacklar. Ändå har jag börjat fantisera ihop någon slags dröm om att åka hela jävla vasaloppet inom loppet av två år. Ska ba ragga med mig Lotta på mina tokiga idéer.
Om ett par timmar har jag mina skidor i Uppsala. Lyckan är total.
Väl mött

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0