Hur blandar du?

Känner mig som tretton igen. Har precis druckit oboy för första gången på... I don't know... hur länge som helst!!? Tack Olov, för att du köper hem oväntade livsmedel! Alltså oboy och leverpastejsmacka. Hur gött som helst. Levde typ på det under högstadiet. Det är mitt minne av sjuan. Jag och Louise sitter hemma hos henne eller hemma hos mig och hetsäter leverpastejsmackor och dricker oboy. Så jävla bra. (Bortsett från ett par perioder när vi enbart åt toast. Och självklart oboy)

Hade sista föreläsningen evvaaah idag. (trodde jag skulle va glad och typ fira, istället var det två timmars ilska) Den var värdelös. Kvinnan stod i två timmar och förklarade för 80 nybakade sjuksköterskor att vårat blivande yrke inte är en profession. Att vi aldrig kan kalla oss för kollegor med läkarna. VAD FAN ÄR DET HON SÄGER? Klart att vi är en egen profession (förlåt, jag menar semiprofession???). Vi kommer ha ett yrke som kräver en specifik utbildning som leder till en yrkeslegitimation. Det betyder att ingen som inte har genomgått utbildningen och fått legitimationen kan eller får utföra vårat arbete och de upgifter som är specifika för vår preofession. Nänä, men sjuksköterskan är bara en assistent till läkaren.. Förlåt, jag glömde. För det är inte så att läkare och sjuksköterskor (och alla andra olika professioner/yrkesgrupper på en avdelning) är olika professioner med olika kunskaper och kompetens som kompenserar varandra och arbetar tillsammans i ett team för att gemensamt vårda och bota patienterna. Nänä. Kvinnan förespråkade ett hierarkist förhållningssätt inom vården, något som man äntligen börjar se att det försvinner mer och mer. Men nej, hon slog hål på alla mina drömmar och illusioner om att läkare och sjuksköterskor kan arbeta tillsammans och kalla varandra för kollegor. Jag antar att hon menar att läkaren skall vara någon slags chef över sjuksköterskan och sjuksköterskan bara ska vara en passiv robot som bara gör som läkaren säger....(quoting lena) Om läkarna inte är mina kollegor är inte undersköterskorna, sjukgymnasterna eller någon annan yrkesgrupp på avdelningen heller det. Vad är dom då? En grupp människor som bara råkar arbeta på samma ställe som jag? Med samma patienter som jag? Som har samma mål som jag? Men kollegor? Nej, det är dom inte. idiot
Min vän Johan skällde ut henne under rasten. Bra gjort, Mälis!

Om exakt två veckor cyklar jag hem från Ackis och kirurgen efter mitt första pass som (professionell?) sjuksköterska. Hurraaa!

Väl mött

ps. på lördag är det feeest!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0